Saturday, October 15, 2005

كن بلسما

كـن بـلـسماً إن صار دهرك أرقما
وحـلاوة إن صـار غـيـرك عـلـقما
إن الـحـيـاة حـبـتـك كـلَّ كـنـوزهـا
لا تـبخلنَّ على الحياة ببعض ما ..
أحـسـنْ وإن لـم تـجـزَ حـتى بالثنا
أيَّ الجزاء الغيثُ يبغي إن همى ؟
مَــنْ ذا يــكـافـئُ زهـرةً فـواحـةً ؟
أو مـن يـثـيـبُ الـبـلـبل المترنما ؟

يـاصـاحِ خُـذ عـلـم الـمـحبة عنهما
إنـي وجـدتُ الـحـبَّ عـلـمـا قـيـمـا


أيـقـظ شـعـورك بـالـمـحبة إن غفا
لـولا الـشعور الناس كانوا كالدمى


لا تطلبنَ محبه من جاهلٍ
ألمرء ليسَ يُحَبُ حتى يُفهما
و ارفق بأبناءِ الغباءِ كأنهم
مرضى, فإنَ الجهلَ شئ كالعمى



من قصيدة كن بلسما
ايليا ابو ماضى

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

October 15, 2005  
Blogger Pianist said...

حلو ايليا ابو ماضي
بحب ليه بعض القصائد المهمة بجد
بس مش بقراله حاجة حالياً لانه مش مهم بالنسبة لي دلوقتي
يعني الزمن دلوقتي بالتطور اللي حصل في الشعر خلّي فكرة الشاعر الاله دي تنزوي تقل
يعني في القصيدة دي مثلا هاتحسي انه واقف علي المنبر وبخطب في الناس وكأنه هو الوحيد اللي عارف كل حاجة
هاتلاقي كل الابيات بتبدأ بأفعال أمر
او نهي
ده انتهي
انا نفسي مش باقبله لما باسمعه بابقي عايز اقوله يا عم في ايه؟ مانت بشر انت كمان ولا حضرتك اله وانا مش واخد بالي؟
حتي لو بيتكلم عن فكرة بسيطة زي فكرة اضحك وحب الحياة وابتسم للعالم وكده يعني
هل يقدر هوه يعمل كده علي طول وبنفس الشكل اللي بيتكلم عنه كده؟
اشك

October 17, 2005  
Blogger From East to West said...

لا لا لا... ليه بقى الغلط يا بيانيست؟ دانا حتى كنت بحبك
;-)
انا كنت بعشق قصائد ايليا ابو ماضى ثم ابتعدت عنه لفترة لنفس السبب الى انت قلته لكن بعد كده لاقيت ان كتير بيتكلموا كلام نظرى, عن السياسه و عن الدين و عن النهوض بالمراة و حتى عن عمايل القهوة بوش.. فمجاتش على الغلبان ايليا بقى....ياله بالمرة
و بعدين احنا مش نقصين واقعية مؤلمة, و إذا كان عالم التدوين, عالم افتراضى, فعالم ايليا رومانسى حالم , معظم قصايده عن الطبيعة و التفائل و ليه قصايد خارجة عن المالوف ذى ابنة الفجر, لو مقرتهاش قبل كده انا ممكن اكتبلك اجزاء منها لو تحب...إلا بقى لو كنت واخد موقف من ايليا الغلبان بجد
:-)

October 17, 2005  
Blogger Pianist said...

طب وانا قلت ايه غلط بس يخليكي تكرهيني؟
انا قلتلك ايليا ابو ماضي ليه قصايد حلوة وانا بحب ابنة الفجر
بس مش بحب كن جميلا ولا تشتكي
والدنيا بديع والجو ربيع
يعني هو مثلا لما يقولي الارض ملكك والسما والانجم
هاصدق انا ؟
ليه داقق عصافير؟
سما ايه وارض ايه اللي ملكي؟
انا عايز اكل والبس واتفسح مش عايز ارض وسما
فاهماني؟
شوفي بقي لما منير غني تفائل قال ايه؟
وبيعيد عن الحزن وشجر اللمون وكده
بيقول:
افتح ببان الروح من تاني ع الاخر
ادخل بقلبه بشوق مايكونش ليه اخر
مش كل شيء بيفوت ف عمرنا بيجرح
قلب الحياة جواه حاجات وبتفرح
اظن ان ده جميل اوي وواقعي اوي
ومهم اوي

October 19, 2005  

Post a Comment

<< Home